vrijdag 3 oktober 2008

Berlijn en München

Hier zijn we weer, na een weekje Duitsland verkennen.

Vrijdagnamiddag zijn we vertrokken met de bus naar Berlijn, het was een chille trip met een ferrytochtje inbegrepen. We zijn daar aangekomen rond 22.00 in Hostel "The Generator". The Generator was echt megagroot, het leek wel een beetje op een hotel. We lagen met 6 op een kamer, ik moet eerlijk toegeven, de kamers en het sanitair waren dik in orde. Er was ook een bar in de hostel, maar na enig onderzoek (van de jongens) bleek de gemiddelde leeftijd 15jaar dus zijn we het nachtleven van Berlijn gaan verkennen. Dit bleek nogal moeilijk aangezien we geen concrete plannen hadden en iedereen maar wat liep rond te bazuinen. Dus zijn we vrij vroeg gaan slapen om er de volgende dag tegenaan te kunnen.

Zaterdagmorgen begon met een guided tour door Berlijn waar we de belangrijkste dingen zagen: Berlijnse muur, Checkpoint Charlie, Holocaust Memorial, Hitlers bunker, Parlement... De gids was amazing, echt niet te doen, ze kon verhalen vertellen als de beste, iedereen was echt letterlijk aan haar lippen gekluisterd. In de namiddag hadden we vrije tijd en zijn we naar het Holocaust museum gegaan en een koffietje gaan drinken. Dinner hadden we in een typisch Duits restaurantje, zeer goedkoop (8 euro, dus zeer goedkoop in vergelijking met Denemarken).
's Avonds was er een pubcrawl, waar we de leukste en vreemdste pubs van Berlijn hebben bezocht, en waar we geëindigd zijn (althans diegenen die het gehaald hadden) in nachtclub The Matrix, blijkbaar the place to be...

Zondag zijn we dan het concentratiekamp 'Sachsenhausen' gaan bezoeken, een uurtje rijden buiten Berlijn. De busrit was best wel rustig na die wilde nacht. Het concentratiekamp was echt 'horrible'. De barakken, de foltertoestellen, ... als je je dat allemaal inbeeldt wordt je best wel even stil. Iedereen was serieus onder de indruk. Daarna ging de bus normaal terug naar Kopenhagen maar wij (5 man) zijn teruggegaan naar Berlijn met de trein om nog een extra dagje daar te blijven. Daar hebben we lekker gegeten in een Bulgaars restaurantje en dan ben ik nog met Kelsey (een Amerikaanse van Orange County) wat in Berlijn gaan keuvelen aangezien het prachtig weer was! 's Avonds hebben we een rustig avondje gehad in The Generator aangezien we de volgende dag zouden doorreizen naar Munchen.

Maandag dan hoofdzakelijk op de bus gezeten (10 uur), en ik moet zeggen de busrit was vreselijk. We stopten nergens voor eten, enkel om mensen op te pikken en af te zetten dus we moesten de hele tijd omweg maken aangezien we altijd van de snelweg moesten. Na die vreselijke 10 uur kwamen we dan aan in Munchen waar we onze hostel opzochten. Tja een hostel kan je dat niet echt noemen, het heette "The Tent" en het was dus echt een tent. Geen bedden, enkel een houten vloer en 4 dekens en de vreselijke geur van ongewassen mensen en overgeefsel. Daar hebben we dus het beste van gemaakt. Eerst lekker gaan eten in een Duits restaurant en beetje rondgelopen in Munchen. Daarna teruggegaan naar de hostel en daar rond een kampvuur gezeten, dat was echt supergezellig zo praten met mensen van over heel de wereld (maar vooral van Australië) en al hun verhalen horen. Dan rond 1 uur gaan slapen aangezien het kampvuur uit moest en een vreselijke nacht van afzien.

Dinsdag zijn we naar Oktoberfest gegaan om 10 uur smorgens, wat biertjes gedronken, wat rondgelopen. Het is echt wel iets reusachtig Oktoberfest, wist totaal niet wat ik me erbij moest voorstellen. Buiten is het precies een grote kermis, met veel eetstandjes en Pretzels (soort zout brood), binnen in de tenten veel tafels (net zoals bij een cantus), veel zatte mensen, veel bier, veel lawaai,...
In de namiddag ben ik dan Munchen zelf nog wat gaan verkennen en 's avonds de nachttrein teruggepakt naar Kopenhagen aangezien ik niet nog een dag wou slapen op de grond.

Zo dit is mijn verslagje, hoop dat jullie er iets aan hebben.